måndag 5 augusti 2013



Den här sista veckan har bestått av arbete innan semestern. Kändes helt underbart att få sova i morse. Dock tyckte inte hunden att vi skulle ligga på latsidan, så vi tog en solig morgonpromenad i skogen. Jag får en riktig energikick av varma soliga morgnar.

Den sista tiden har varit så väldigt varm, och Waros blir lätt påverkad av värmen. Han har mest legat i skuggan i trädgården. Träningen har inte varit så prioriterad för tillfället, däremot så tränar vi kantarellsöket på kvällarna blandat med sköna kvällspromenader när värmen lagt sig. Mycket bad har det också blivit. Jag brukar inte bada så mycket men några dopp har det blivit för mig...och vad det gäller hunden så talar bilderna för sig själva vad han tycker om att bada:) Tidigare har jag inte haft flytväst på vid bad, men har ändrat inställning till det. Hundar kan bli väldigt tunga om de behöver räddas.Waros simmar mer än gärna långa sträckor och vill inte alltid lyssna och komma tillbaka in till land. Detta jobbar vi på;)

De sista dagarna har jag börjat arbeta aktivt med koppelträning då han drar ganska mycket. Jag tycker inte att det är ett okej beteende. Han springer mycket lös så därför är han inte riktigt kompis med kopplet, och det medför att jag inte riktigt är kompis med Waros i koppelpromenader:) Jag har i mitt huvud försökt allt..från att stanna, vända, prata glatt, prata bestämt muta med godis etc etc. Nu äntligen börjar det lösa sig genom goda råd från riktigt duktiga hundmänniskor. Jag har verkligen haft tur och lärt känna bra hundmänniskor som vet vad de pysslar med. Konsekvent och åter konsekvent är ganska tufft för mig. Jag glömmer detta emellanåt, och måste hela tiden påminna mig själv. Det finns en person som har blivit min förebild vad det gäller hundträning! En person som hela tiden har ett rättvisetänk gentemot hunden, och pratar om vikten av att vara rättvis.. jag älskar det sättet. Jag har utvecklats otroligt mycket och suger åt mig all den kunskap hon besitter!


1 kommentar:

  1. Härligt att känna en bra utveckling! :D
    Du är duktig och har bra känsla för hund, detta kommer bli hur bra som helst!
    Mysiga badbilder också, något att ha kvar i minnet när snöflingorna dalar utanför fönstret sen... ;)
    Kram!
    /U

    SvaraRadera